Nordnet

tiistai 25. heinäkuuta 2017

Ruokakulut

Terveydenhuollon ammattilaisena, vaikkakin ehkä jo jopa entisenä sellaisena, en voi käsittää miten ihmiset väittävät huonon terveytensä johtuvan terveellisen ruuan kalleudesta. Jos kelaan taaksepäin blogiani, ruoka on ollut helpoin kohta säästää rahaa ja syödä silti terveellisesti. Ruoka ei varmaan koskaan ole ollut Suomessa yhtä halpaa kuin mitä se tänä päivänä on.

Yhä huomaan työpaikallanikin törmääväni siihen, että ihmisillä on tullut tavaksi käyttää vain tiettyä ruokakauppaa eikä vertailua ruuan hinnoissa tehdä ollenkaan. Tutkimukset osoittavat Prisman, S-marketin ja Lidlin olevan kaikkein edullisimpia, tosin Prismat harvoin sijaitsevat taajamissa. Kollegani valitti harva se päivä ruokaostoksien kalleudesta ja hämmästyi, kun kerroin Citymarketin olevan yksi kalleimmista ruokakaupoista. Prismaan vaihtamisen jälkeen hänkin totesi rahaa jäävän enemmän käteen. Tieto halvemmista ruokakaupoista ei siis ole tavoittanut Prisman ja Lidlin suurista mainoskampanjoista huolimatta kaikkia.

Itse testasin vegaanihaastetta tammikuussa ja siirryin sen myötä kasvislinjalle. Maistuu se pihvi vieläkin, mutta lihaa tulee enää syötyä vain kerran, pari viikossa. Näkyy ja tuntuu muuten kauppalaskussa, omasta hyvästä olosta puhumattakaan.

Viljelylaatikossa kasvamassa tomaattia ja kesäkurpitsaa.


Miten ruuassa voi siis säästää?
  • Kilpailuta ruokakaupat.
  • Suunnittele viikon ruokalista etukäteen.
  • Käytä kaupassa kotona tehtyä ostoslistaa ja mene ruokakauppaan aina kylläisenä. Tällöin vältät heräteostokset mm. karkkiosastolla...
  • Osta kaupan halppismerkkejä. Suurin osa kaupan omista merkeistä tulee tismalleen samalta hihnalta kuin vastaava kalliimpi merkki. Vertailemalla kaupan oman merkin tuotesisältöä ”aitoon” vastaavaan, saat selville onko tuotteessa oikeasti eroa. Harvemmin on.
  • Osta mielummin isoa kuin pientä. Pienet jugurttipurkit tulevat kalliimmaksi kuin litran jugurttipurkki eivätkä ole yhtä ekologisia. Wc-ja talouspaperit kannattaa myöskin ostaa isommissa erissä, jos vain on tilaa minne laittaa ne.
  • Pidä kasvisruokapäiviä sekä puuropäiviä viikon aikana. Lihan poistaminen ruuasta näkyy tuntuvasti kauppalaskussa.
  • Käytä ruuan jämät joko seuraavaan ruokaan tai pakkaa ne eväiksi töihin.
  • Tee töihin omat eväät kalliin lounasruokailun sijaan.
  • Ruokaa voi myös itse kasvattaa. Itselläni on tulossa tänä kesänä iso erä kesäkurpitsaa, valtava määrä tomaatteja, basilikaa, salaatinlehteä, persiljaa ym. Kasvihuone puuttuu vieläkin, mutta joku päivä minä sen vielä hankin...
Yksi yrttilaatikoistani.



Meidän 4-6 hengen uusperheessä ruokakustannukset ovat 400€/kk. Onko se paljon vai vähän? Paljonko Sinulla kuluu rahaa ruokaan kuukaudessa?



6 kommenttia:

  1. Aika vähän... Mitä käytät proteiinina kasvisruoissa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pavut ovat hyviä proteiinin lähteitä, joita tykkään lisäillä ruokiin, mutta koska en ole vegaani, syön aika paljon rahkaa.

      Poista
  2. Rahaa menee paljon, ja hävikki myös sen mukaista. Pitää lueskella blogiasi hieman enemmän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hävikkiä on helppo vähentää, kun jaksaa vain suunnitella ruuat etukäteen ja tietää kuinka paljon pöydän äärellä on ruokailijoita.

      Poista
  3. Ruokaan alle 300e/kk. Minä, mies ja kohta 3v lapsi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tarvitseeko edes pihistellä ruuan suhteen? Meillä ehkä vähän tulee pihisteltyä, jotta saan pidettyä ruokakulut tuossa 400 euron tuntumassa. Puuropäivät kuittaa hyvin "kalliimmat" ostot.

      Poista